Wednesday, August 26, 2009

ada hikmah disebaliknyer....

salam untuk semua.....

hari demi hari...aku selalu percaya kepada setiap apa yang berlaku dalam hidup aku ada hikmah disebaliknya...apa-apapun yang terjadi walau sepahit dan sesakit mana kita,hanya satu yang dapat membantu kita...hanya ALLAH S.W.T yang sentiasa berada disisi kita takkala kita menghadapi kesulitan takkala kita menghadapi kesakitan, kegembiraan, kemenangan, penderitaan dan sebagainya. Namun tetapi, kita sebagai umatNYA sentiasa melupakanNYA padahal DIAlah yang sentiasa berada disamping kita dulu, kini dan selamanya. Dulu, aku sentiasa merungut kenapa aku ditimpa pelbagai penderitaan, kesedihan...sedangkan aku tidak memahaminya padahal setiap yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya....namun kini aku lebih mengerti semua yang berlaku itu membuat aku lebih kuat dalam menghadapi cabaran dan dugaan dalam menjalani saki baki kehidupan ini...kerna ajal maut jodoh pertemuan semua di tanganNya..kehidupan ini amat indah jika kita sendiri pandai mengindahnya...ibarat sehelai kain putih..kita yang melakarkan lukisan,kita yang mewarnakannya mengikut rentak dan kesukaan kita...padahal kadangkala lukisan yang kita lukis itu menyebabkan orang lain menderita dan kita akhirnya menghadapi kemusnahan..kerana hanya kita yang dapat mencorakkan diri kita samada menjadi insan yang berhati mulia atau sebaliknya..setiap titik-titik warna itulah yang akan menentukan kehidupan kita...kadangkala aku berfikir setiap apa yang berlaku ini ada maksud yang tersirat dan tersurat..kalau aku tidak masuk ke sini (USM), aku tidak akan dapat berdiri di sini...tidak dapat mengerti dan memahami lagi apa itu liku-liku kehidupan....di sini aku belajar memahami diri aku sendiri, mengerti apa itu sebenarnya persahabatan, kawan dan teman, dugaan-dugaan dalam pembelajaran, menghargai masa dan yang paling penting kerinduan dan kasih sayangku kepada keluargaku tercinta yang telah tujuh tahun lebih masaku kurang bersama mereka...namun aku tetap kuat demi kasih sayangku padaMU YA RABBI dan padamu keluarga tercinta...setiap apa yang aku lalui di sini aku pasti setiap kegembiraan dan kekecewaan itu ada himah disebaliknya dan aku pasti aku dapat melaluinya dengan hati yang cekal dan semangat yang jitu..Dengan doronganmu mak ayah.. aku tetap kuat dan teguh berdiri di sini demi meneguk ilmu-ilmu kehidupan dan akhirat yang belum cukup sebagai bekalanku...aku sesekali tidak akan jatuh hanya kerana sedikit kekecewaan dan kesedihan kerana semua ini pembakar semangat untukku...kerana setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya...

1 comment:

Naz said...

benar... segalanya ada hikmah yg tersembunyi... selalulah bersangka baik walau apapun situasi...

Salam Ramadhan.. :)